Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Kaupunkisuunnittelulautakunta 28.10.2014: massiivinen Koivusaari, Cisse Häkkisen nimelle kunniaa ja Larussa palviljonkipäiväkodit saavat jatkaa

Koivusaaren osayleiskaava jäi viime viikolla pöydälle. Kaava oli uudelleen nähtävinä ja kesän aikana tuli lausuntoja ja 17 muistutusta. Nyt alueelle suunnitellaan 5000 uutta asukasta. Edelleen ongelmia on, kuten massiiviset meren täytöt ja alueen rakentaminen moottoritien ehdoilla. Pyörätiekin tekee ihme mutkan. Viimeksi kun siitä kysyin, sanottiin, ettei sitä saa korkeuserojen takia oikaistua. Suunnitelma on nyt vähän edullisempi, mutta silti todella kallis: 155 -168 miljoonaa euroa. Asuntorakentamisesta tulisi tuloja 220 miljoonaa euroa. Rakentaminen alkaisi porrastetusti. Lauttasaaren asukkailla on monia oikeutettuja huolia tämän alueen rakentamisesta ja siitä, millainen lopputulos tulee olemaan.

Jätkäsaaren terassikortteli jäi viime viikolla pöydälle. Tästä ovat olleet huolissaan mm. Koti Kaupungissa Malta –talon asukkaat, joiden taloa uusi talo saattaa varjostaa. Tämä johtuu siitä, että rakennusoikeutta on nostettu kaavassa merkittävästi ja parkkitalostakin tulee kuusikerroksinen. Etäisyys Maltan talon on kuitenkin 21,5 metriä. Tähän tulisi 430 uutta asukasta ja mahdollisesti jopa 880 työpaikkaa. Mukana on kouluhanke, jos sellainen toteutuu. Pysäköinti vaikuttaa todella massiiviselta, pitäisikö se toteuttaa vasta sitten asukkaiden tarpeiden mukaan? Samalla päätetään liikennejärjestelyt Messipojankujalle ja Messitytönkujalle.

Myllykallion kupeessa Lauttasaarentien ja Lauttasaarenmäen kulmauksessa puretaan toimistotalo ja tilalle rakennetaan kaksi kuusikerroksista asuinkerrostaloa. Pysäköinti tulee maan alle pysäköintilaitokseen. Yksi esille noussut kysymys on ollut vastapäätä olevan Myllykallion puuston suojaaminen rakentamisaikaisilta vaurioilta.


Onko tässä Helsingin ensimmäinen bulevardisointihanke?
Hakaniemen silta puretaan ja sen viereen rakennetaan uusi silta. Se tehdään matalampana, joten sillalta vapautuville ramppialueille tulee paljon täydennysrakentamista. Tämä tekee Sornäisten rantatiestä kaupunkibulevardin. Tästä pitää nyt tehdä tiivistä kantakaupunkimaista asumista ja kerätä kokemuksia siitä, kun iso tie ja rampit muutetaan kaduiksi. Erityisesti nähtäväksi jää, miten liikenteen haittoja, kuten melua ja saasteita hallinnoidaan.Tästä tulee varmasti nykyistä huomattavasti viihtyisämpää. Yhtenä osana suunnitelmaa on rantojen saaminen pysäköinnistä asukkaiden käyttöön.

Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelma on käsittelyssä. Tavoitteeksi on asetettu, että Helsingin liikenteessä kuolee 4 ja loukkaantuu 490. Viime vuonna kuoli 8 ja loukkaantui 650. Toimenpiteet painottuvat lasten ja nuorten sekä pyöräilijöiden ja kävelijöiden turvallisuuden parantamiseen.

Lauttasaaressa on rakennuskielto saaren pohjoisosan kaavoituksen keskeneräisyyden vuoksi. Homma on alkanut jo 88, kun tuli paljon hakemuksia muuttaa asuintaloja liike- ja toimistotilaksi. Nykypäivänä tilanne taitaa olla päinvastainen. Kuudesta alueesta viidelle on jo laadittu kaava. Se on myöhästynyt mm. Länsimetron takia.

Alvar Aallon säätiö on tehnyt pyynnön suojella loputkin Aallon rakennukset asemakaavalla. Siksi jatketaan rakennuskieltoa Töölössä Kelan pääkonttori ja Vuosaaressa.

Hugo Christer (Cisse) Häkkinen saa Laajasalon liikuntapuistossa jalkapallokentät nimiinsä.

Poikkeamislupa Lauttasaaressa myönnetään, Särkiniementie 29:ssä jatketaan kahden paviljonkipäiväkodin käyttöä kymmenellä vuodella. Tunnetusti saarella on runsaasti lapsia ja vähän päiväkotipaikkoja.

Helsingin kaupungin päätöksenteon sivut on uudistettu, tämäkin lista osoitteessa: http://dev.hel.fi/paatokset/paattaja/kslk/2014/27/

ei kommenteja.

Mitä ajattelet?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *