Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Jätkäsaaren matkustajasatama ja uudet asukaspysäköintialueet kaupunkisuunnittelulautakunnassa 3.6.2014

Kaupunkisuunnittelulautakunta 3.6.2014

Jätkäsaari, matkustajasatama. Tästä aamun lehdet kirjoittivat. Muutenkin on kysyttävä Jätkäsaaresta, sen valmistumisaikataulusta ja uusille asukkaille annetuista lupauksista. Uusia asuinalueita suunnitellaan prameasti, niitä markkinoidaan uusille asukkailla palveluilla ja viihtyisyydellä. Sen kymmenen vuoden aikana, kun aluetta rakennetaan, suunnitelmat muuttuvat useaan otteeseen. Syystäkin uudet asukkaat saattavat tuntea olonsa petetyiksi, kun päiväkotia ei rakennettakaan, koulu avataankin vasta kolme vuotta luvatun jälkeen, se luvattu uimahalli ei tulekaan. Ja kaiken kruunaa yötä päivää ajava rekkaralli. Miten näitä alueita oikein pitäisi suunnitella, jotta lupauksia voitaisiin pitää? Toisekseen, tässä itse asiassa, Jätkäsaaren matkustajasataman laajentaminen on ongelmallista. Mechelininkadun sumppu ei vedä nytkään sinne pyrkivää autoliikennettä. Lautakunta jo aikaisemmin hyväksyi kehotuksen aloittaa keskustelut sataman kanssa siitä, että tavaraliikenne siirretään Vuosaareen.

Toinen kiintoisa asia on uusien asukaspysäköintitunnusalueiden käyttöönottaminen sekä yrityspysäköintitunnuksen käyttöönottaminen. Munkkiniemi ja Lauttasaari tuodaan asukaspysäköinnin piiriin. Tämä on mielestäni hyvä asia, koska se auttaa asukkaita saamaan paremmin pysäköintipaikkoja sekä tuo koko Helsingin vieläkin kohtalaisen edullisen asukaspysäköinnin piiriin. Itse asun Lauttasaaressa, jossa edelleen ilmaisia pysäköintipaikkoja, mutta uskon tämän parantavan saarelaistenkin pysäköintimahdollisuuksia. Kaupunginhallitus on myös päättänyt, että ”asukaspysäköinnin hintaa korotetaan vaiheittain vuodesta 2015 alkaen vuoteen 2021 niin, että kesä- ja talvipysäköinti ovat samanhintaisia sekä tuleva asukaspysäköinnin hinta on nykyisillä alueilla korkeintaan 360 euroa vuodessa (30 euroa/kk) ja uusilla alueilla korkeintaan 180 euroa vuodessa.”

Meilahden huvila-alueen suunnitteluperiaatteet jäivät pari viikkoa sitten pöydälle. Muuten oikein hyvä ja toimiva ehdotus, joka säästää huvila-aluetta, viheralueita ja virkistystä. Pari kysymystä jäi vastaamatta kokouksessa: voisiko Paciuksenkadun varteen vielä tiivistää rakentamalla asuntoja enemmän. ja mikä on kaupungin Taidemuseon tulevaisuuden suunnitelma, Taidemuseon tontti lähiympäristöineen varataan kulttuurille, mutta onko siihen tulossa jotain?

Kuusisaaren Saudi-Arabian lähetystötonttia ja virka-asuntotonttia muutetaan. Tontti on ollut tarkoitettu pientalosasumiseen ja nyt siihen tuleekin lähetystörakennus ja henkilökunnan asuntoja.

Suunnitteluperiaatteet Postipuiston pohjoisosassa maaliikennekeskuksen alueella. Asuintaloja tulee Metsäläntielle kiinni. Lounaisosaan tutkitaan tonttia koululle ja päiväkodille. Ratapiha-alueen reunalle tulevat asunnot on suunniteltava niin, ettei yöaikainen junien lastaus häiritse niitä. 130 000 – 150 000 kerrosneliömetriä asuntoja ja 30 000 toimitilaa. Iso alue!

Liikkuminen palveluna -konseptin toteuttaminen Helsingissä. Kaupungille on tehty mielenkiintoinen diplomityö, jossa pohditaan sitä, miten liikkumisen palveluita Helsingissä voitaisiin toteuttaa. Ihminen haluaa jatkossa yhdistää esimerkiksi joukkoliikenteellä liikkumisen, kulkuvälineiden vuokraamisen, kaupunkipyörien käyttämisen, yhteiskäyttöautot, taksin ja muuta. Huvittavaa on, että juuri viime viikolla puhuttiin ystävien kanssa siitä, miten VR:n kannattaisi tarjota yhteistyöllä suurilla asemillaan yhteiskäyttöautotyyppistä autonvuokrausta esimerkiksi viikonloppujen liikkumistarpeisiin. Työn mukaan näitä yhdistettyjä palveluita tarjoaisi liikkumisoperaattori, joka yhdistäisi palveluja sopiviksi kokonaisuuksiksi ja räätälöisi niitä ihmisten tarpeisiin. Tajuttoman mielenkiintoinen tutkimus! Tällaista ajattelua pitäisi ehdottomasti pilotoida Helsingissä.

Mannerheimintien liikennesuunnitelma välillä Reijolankatu Nordenskiöldinkatu. Pyörätiesuunnitelmaa jatketaan, yksisuuntaisia, 2,5 metriä leveitä ja kolmessa tasossa eli pyöräily on eroteltu reunakivellä omalle tasolleen niin autoista kuin jalankulustakin.

Lausunto kaupunginhallitukselle valtuustoaloitteesta, joka koskee kaupungin omistamien arvorakennusten säilyttämistä. Suunnitelmia on rakennuksille, mutta nythä on menossa suurempi myynti arvokiinteistöille. Lauttasaaren kartanon uudesta omistajasta ja käytöstäkin käydään neuvotteluja, muun muassa Lauttasaari-Seuran kanssa.

Lausunto kaupunginhallitukselle toivomusponsista, jotka koskevat jalkakäytävien rakentamista Rintamasotilaantielle ja Salotielle. Salotie tulee olemaan vähäliikenteinen tonttikatu, joka vieläpä kapenee niin, ettei siihen voi rakentaa jalkakäytävää. Sama tilanne tällä toisellakin tiellä.

Lisäksi listalla Kulosaaren korttelitalon tontin asemakaavan ja ympäristön muutos. Tontti rajataan ja käyttötarkoitus on julkisten palvelurakennusten korttelialue. Itä- ja eteläpuolelle tulee kaksi uutta asuinkerrostaloa ja kaupunkivilloja.

ei kommenteja.

Mitä ajattelet?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *