Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Lautakunnassa 20.5. mm. Meilahden huvila-alue ja Mannerheimintien kävelykatu

Lausunto Hannu Oskalan valtuustoaloitteesta, joka koskee kävelykatukokeilun toteuttamista
Mannerheimintiellä. Jätimme pöydälle viikoksi. Nihkeän vastauksen takia kysyimme sitä, miksi oli käytetty vain makrotason liikennemallinnusta, joka ei sovellu tähän kovin hyvin, olisiko voinut tehdä samalla tarkemman mallinnuksen. Mallinnusta ei nähty aikataulullisesti eikä resurssien takia mahdolliseksi ennen kuin tehdään yleissuunnitelma 2015. Ehdotus oli saanut alueen toimijoilta ristiriitaisen vastaanoton, eli HYYltä puoltavan mutta Stockmannilta kieltävän. Ehdotin, että kokeiltaisiin tulevana kesänä tätä samanlaisena kesäkatukokeiluna kuin Vaasankatua viime kesänä. Olisikohan siinä ideaa?

Lausunto kaupunginhallitukselle raitioliikenteen linjastosuunnitelmasta 2014-2024. Kokouksessa viitattiin lautakunnan varajäsen Särelään, joka oli löytänyt liikennöintikustannuslaskelmista virheen, joka nyt esityksessä korjattiin. Kysyimme yhteydestä Pasilasta Meilahteen, joka on suunnitelmassa toteuttaa vasta 2021, vaikka on tärkeä ja nykyisellään kuormittunut. Vastaus oli, että ne poikkeusjärjestelyt, jotka Pasilaan tulevat rakentamisen takia, estävät sen. Sitä luvattiin kuitenkin vielä selvittää. Lisäksi pohdittiin, voisiko sitä jatkaa Munkkiniemeen. HSL on luvannut käynnistää laajemman tarkastelun Pasilan tasosta, jossa olisi bussitkin mukana. Penäsimme myös suunniteltua nopeampaa aikataulua koko suunnitelmalle. Tästä Soininvaara teki ponnen, joka lisättiin lausuntoon yksimielisesti.

Meilahden huvila-alueen suunnitteluperiaatteet. Jäi vasemmistoliiton pyynnöstä kahdeksi viikoksi pöydälle. Mietimme sitä, voisiko Paciuksenkadun ja Allergiasairaalan väliin pysäköintikentälle laittaa asuntotaloja. Tarvitaan kuulemma autopaikkoja.

Pasilankadun liikennesuunnitelma välillä Esterinportti Kyllikinportti
Jäi pöydälle viime viikolla. Ongelmana tässä on esteellisyys, koska pysäkillä ratikat ja bussit ovat eri korkeudella. Tästä käytiin keskustelua, olisiko jotain ratkaisua. Muutenkaan suunnitelma ei ole hyvä, sillä raitiovaunut ja bussit laitetaan omalle, yhteiselle kaistalleen keskelle katua, joka on häiriöaltista. Mutta ilmeisesti tässä tapauksessa ei ole muita vaihtoehtoja, joten pakko kai tehdä
sitten niin. Esittelijä lisäsi päätökseen sen, että liikenneohjaussuunnitelmaan Pasilankadun ja Maistraatinportin liittymään sisällytetään lähestyvästä raitiovaunusta Pasilankatua pohjoiseen ja etelään ajavia autoilijoita varoittava muuttuva liikennemerkki. Tällä pyritään vähentämään raitioliikenteelle aiheutuvia häiriöitä lisäämällä autoilijoiden huomiota Pasilankatu-Maistraatinportti -yhteyttä liikennöiviin raitiovaunuihin. Lisäksi seurataan mahdollisia viiveitä raitioliikenteelle, jos viivästymisiä tapahtuu, ryhdytään toimenpiteisiin esimerkiksi kieltämällä Maistraatinportin liittymässä pohjoiseen menevältä autoliikenteen suunnalta vasemmalle kääntyminen.

Lausunto valtuuston toivomusponnesta, joka koskee polkupyöräreitityksiä ja polkupyörien
säilytystiloja Keski-Pasilan keskustakorttelissa. Hoidossa on, pyöräilystrategian
mukaisesti.

Kaupunkisuunnitteluviraston toimintasuunnitelma vuosille 2015, vuoden 2015
talousarvioehdotus ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2015– 2017
Päätettiin esityksen mukaan. Vähän voisi protestoida viraston pieniä määrärahoja, joilla kuitenkin rakennetaan 5500 asuntoa vuodessa.

Lisäksi annettiin lausunto tarkastuslautakunnalle vuoden 2013 arviointikertomuksesta.

ei kommenteja.

Mitä ajattelet?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *