Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Vartiosaaresta tappio lautakunnassa 26.11.2013

Valitettavasti kantani hävisi lautakunnassa. Tein ehdotuksen, että Vartiosaarta kehitetään virkistyskäytössä. Sitä kannatti ainoastaan vasemmistoliitto, joten hävisin 2-7. Toivottavasti Vartiosaari-aktiivit jaksavat olla edelleen aktiivisia asiassa, koska nythän vasta hyväksyttiin vastustuksestani huolimatta suunnitteluperiaatteet. Seuraavaksi itse kaava tulee sitten lautakuntaan, josta se menee kaupunginhallitukseen, josta se menee päätettäväksi valtuustoon. Vielä on monta vaihetta mahdollisuus vaikuttaa. Vartiosaarta ei olla vielä hävitty!

Lisäksi Soininvaara teki ehdotuksia siitä, että saareen tulevaa asumista kehitetään vähäautoisena ja raitiovaunuun tukeutuvana. Ja ettei rakentamista aloiteta ennen kuin raitiovaunusta on tehty sitova päätös. Nämä ehdotukset menivät läpi.

Demarit tekivät ehdotuksen, että tavoitteena on liittää Vartiosaari osaksi Kruunuvuorensiltojen kautta kulkevaa raitiotieverkostoa sekä että tarkoituksena on johtaa pyöräilyn laatukäytävä Vartiosaaren kautta Vuosaaresta keskustaan. Tämäkin ehdotus meni läpi äänin.

Muitakin asioita toki lautakunnassa oli.

Pohjois-Haagan osayleiskaavasta annettujen lausuntojen käsittely. Päätettiin esittelyn mukaan eli Pohjois-Haagan itäosaan tulee melkein 2000 asukasta lisää ja työpaikkoja melkein neljä tuhatta.

Keski-Pasilassa Veturitien eteläosan asemakaava. Pyysin asemakaavan ja liikennesuunnitelmasta tehdyt muistutukset pöydälle. Suunnitelmalla on siis tarkoitus kääntää Veturitie kohti Pasilan asemaa. Teollisuuskatua jatkettaisiin pääradan ali ja kiertoliittymällä liitetään Veturitiehen. Veturitien alle varataan tunnelialue. Kustannusarvio on listalla koko alueesta 81 miljoonaa ja valtion osuus tunnelista 15 miljoonaa.

Nyt on siis kustannussyistä palattu pienempään vaihtoehtoon eli vuoden 2010 suunnitelmaan, joka on kuilu. Se on kerta kaikkisen kamala verrattuna uuteen suunnitelmaan, joka oli kaksikaistainen katu. Kallistahan uudessa suunnitelmassa oli se tunneli. Rakennusvirasto tutkii vaiheittain rakentamisen kustannusvaihtoehtoja tällä hetkellä. 2010 vuoden kuilu -suunnitelman kustannuslaskelma ei ole vertailukelpoinen uuden suunnitelman kustannuksiin. Aikamoinen selvittely ensi viikkoon tässä asiassa on vielä.

Telakkarannan asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen pyysin viikoksi pöydälle. Olen varovaisesti sitä mieltä, että tämä korkea rohkea rakentaminen sopisi tähän rantaan, vaikka olen saanut muutakin palautetta. Koko kaava seisoo nyt osittain sen takia, että on epäselvää, miksi Elmun toiveita ei olla kunnioitettu Konepajan osalta. Kysyin, miksi käyttötarkoitusta on muutettu julkisesta käytöstä mihin tahansa kaupalliseen käyttöön. Esittelijä sanoi, jotta kaava mahdollistaisi mahdollisimman monipuolisen käytön. Itse pitäisin julkista käyttömerkintää kuitenkin parempana. Ilmeisesti julkisen palvelun merkintä ei olisi välttämättä oikea Elmunkaan kohdalla.

Kaupunki on käynyt kustannuksia läpi ja pitänyt sitä liian kalliina. Elmun ideahan on rakentaa kaupungista puuttuva 3000 hengen konsertti- ja kulttuuriareena. Hankkeen kustannukset ovat nousseet aika korkealle, mutta Elmulla oli myös ehdotuksia siitä, miten hankkeen kustannuksia saataisiin painettua alas. Esimerkiksi mukana oli ehdotus siitä, että Kaupunginteatterin väistötilat osoitettaisiin Konepajaan. Ensi viikolla tulee kiinteistöviraston edustaja kertomaan Elmun kanssa käytävien neuvottelujen etenemisestä. Samalla käydään läpi Skanskan kanssa olevaa sopimustilannetta.

Suutarilan rantapuistoalueen asemakaavan muutosehdotus jäi kokoomuksen pyynnöstä viikoksi pöydälle. Kyseessä on uusi siirtolapuutarha, 87 palstaa, ja lisäksi rantapuistoa kehitetään virkistysalueena.

Koneen pääkonttorin asemakaava, Munkkiniemen puistotie 25, muistutukset ja lausunnot. Tehdään asuntoja, town-housea. Meni ehdotuksen mukaan.

Oulunkylän Risupadontien ympäristö asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus. Kysyin lumenajosta, josta on tullut palautetta, että olisi mahdotonta yhdistää uuteen asumiseen. Se on meluisaa puuhaa! Uusi reitti lumenajolle on selkeämpi, jossa ei ole yhtä jyrkkiä kulmia, joten se helpottaa vähän melua ja vaarallisuutta. Meni esittelyn mukaan.

Keskuspuiston keskiosan (Pirkkolan liikuntapuisto ja Maunulanpuisto) asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksesta tehty muistutus, saapuneet kirjeet ja annetut lausunnot. Jäi viikoksi pöydälle, koska keskustelua syntyi hallin suojelusta.

Helsingin liikkumisen kehittämisohjelma meni nyt eteenpäin. Kokoomus teki ehdotuksen, että ”Eri liikennemuotojen sujuvuutta parannetaan esimerkiksi maanalaisilla väyläratkaisuilla.” En ehkä pysty taas ymmärtämään tätä, kun meillä on se investointiohjelmakin ja katot ja kaikki. Tämä ei saanut enemmistöä lautakunnassa, vaan kaatui äänin 4-5.

Vaasankadusta kävelykatukokeilusta saadaan raportti. Asiallisesti todetaan, että saatu palaute oli pääosin myönteistä, mutta kokeilu olisi onnistunut paremmin jos kaupunki olisi suunnitellut ja valmistellut sen paremmin. Myös asukkaiden ja yrittäjien kanssa vuorovaikutus jäi vajaaksi. Ehdotetaan Helsinkiin uudenlaista kadulta toiselle sovellettavan “Kesäkatu”-konseptin suunnittelun käynnistämistä. Hyvä! Meni ehdotetun mukaan.

Runkobussilinjojen infratoimenpiteiden suunnitteluperiaatteet Munkkiniemen ja Pasilan välillä.
Nyt jatketaan tutkimalla Munkkiniemen ja Pasilan välillä kahta ratkaisua: tehdään bussiliikenteelle tehdään bussikaistat tai runkobussilinjalla ja raitiovaunulla on yhteinen
joukkoliikennekaista. Minusta omat bussikaistat olisi varmaan paras ratkaisu, jolla ruuhkat saataisiin vähenemään. Yhteinen kaista saattaa pahimmassa tapauksessa jämäyttää sekä ratikat että bussit.

HSL on tutkinut erilaisia bussiliikenteen nopeuttamistoimia. Yksi keino olisi, että runkobussilinjoilla harvennettaisiin pysäkkivälejä, luovuttaisiin kuljettajien lipunmyynnistä ja sallittaisiin nouseminen kaikista ovista. Kaikkien ovien kulkemistahan kokeillaan jo valituilla linjoilla. Kuljettajien rahastuksesta luopuminen olisi tärkeää jo pelkästään työturvallisuudenkin takia. Oleellista olisi kuitenkin kehittää valoetuuksia ja järjestää omia kaistoja busseille.

3 kommenttia
  • Hanna-Leena Ylinen
    26.11.2013

    Kiitokset, että jaksoit yrittää Vartiosaaren puolesta, vaikka jäittekin Eija Loukoilan kanssa kaksin.

    Tässä on linkki tänään tekemääni adressiin:

    http://www.adressit.com/vetoomus_meri-rastilan_kivinokan_ja_vartiosaaren_puolesta

  • Suvi
    27.11.2013

    Lämmin kiitos sinulle, että ymmärrät asian tärkeyden ja äänestit parhaan vaihtoehdon puolesta.

  • Joel Jääskeläinen
    27.11.2013

    Ei jumalauta, kaikki nää viheralueet pitäis valjastaa rikkaan eliitin käyttöön. Paljasjalkaisena helsinkiläisenä en ymmärrä sitä että tänne on päässyt pesiytymään sellaisia juntteja pilvinpimein, jotka haluis viedä pihanurmikotkin, no, niiltä joiden sosiaalinen status ei vastaa eliitin ahneutta..

Vastaa käyttäjälle Joel Jääskeläinen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *